Hoe Je Een Inbraak Verwerkt.

Elke 7 minuten wordt er in België ergens ingebroken. Toch denken de meeste mensen: “Mij overkomt dat niet.”. En dat is juist waarom slachtoffer worden van inbraak zo moeilijk te verwerken is.

70% van slachtoffers kampt de eerste maand met slaapproblemen en bij 34% blijft dit langer dan een half jaar aanslepen.

Als jij net slachtoffer bent geworden van zo’n afschuwelijk misdrijf voel je je nu ongetwijfeld zeer boos.

Dat is terecht.

Deze dieven houden geen rekening met de gevolgen die ze op hun slachtoffers hebben – de buit die ze maken, is nooit te vergelijken met de vernieling die ze achter laten.

De gevolgen van inbraak.

Professor psychologie Ernst Koster (Universiteit Gent) maakt het punt dat we ons allemaal voorstellen dat inbraak “enkel bij anderen gebeurd” en het juist daarom zo belastend is wanneer het jou overkomt.

Door te zeggen dat er enkel bij anderen wordt ingebroken, creëer je een dissonantie tussen je wereldbeeld en de realiteit. De waarheid is dat het waarschijnlijk niet bij jou zal gebeuren, maar dat je het nooit kan uitsluiten – en nooit mag uitsluiten.

Als mens heb je de neiging om dit soort situaties te verbloemen. Want door te zeggen dat dit enkel bij anderen gebeurt, heb je je eigen woning net geassocieerd met veiligheid en beschutting.

Wanneer er toch bij jou wordt ingebroken, valt deze associatie weg en opeens heeft je brein door dat je ertegen “gelogen” hebt.

Als dat niet waar bleek te zijn, wat dan nog niet?

En voor je het weet voel je je nergens meer veilig.

Hoe je omgaat met een inbraak in je woning.

Slachtoffer worden van een inbraak kan dus een sterke impact hebben op je psychologisch welzijn.

Nu je weet waar de oorzaak ligt, kan je die rechtstreeks aanpakken.

Als eerste wil je wel zeker zijn dat je alles in orde brengt met je verzekering. Dat neemt al heel wat zorgen weg.

Eens je dat gedaan hebt kan je aan je eigen psychologisch welzijn werken.

Je huis opnieuw afsluiten.

Wanneer er bij je binnengebroken is, heeft men dat waarschijnlijk gedaan door een slot te forceren of een raam te breken.

De schade die daar is opgelopen maakt je woning kwetsbaar. Door deze ingangen terug te vergrendelen zal je je meteen terug veiliger voelen.

Plaats jezelf niet in een slachtofferrol.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Want je bent ook effectief een slachtoffer geworden.

Maar in situaties als deze is het belangrijk om naar de objectieve feiten te kijken.

Wat zijn die?

Dat wat er je gebeurde is volledig willekeurig.

Elke Belg heeft een kans van 0,006% dat er bij hem thuis wordt ingebroken. En nu is dat toevallig bij jou gebeurd.

Je bent hier evenveel een “slachtoffer” als dat je een “winnaar” bent als je de lotto wint.

Is dat echt winnen of verliezen?

Neen, je naam zat in een pot – samen met 12 miljoen andere mensen – en zeer toevallig ben jij eruit gekomen. Je kon er niets aan doen.

Door het voorval op deze objectieve manier te bekijken, creëer je afstand tussen jezelf en de inbraak. Hierdoor zal je je minder aangevallen voelen en het feit sneller kunnen verwerken.

Praat erover met anderen.

Door de inbraak niet te zien als een aanval maar puur als “pech”, kan je de inbraak logisch plaatsen. Maar dat helpt daarom nog niet direct bij hoe je je erover voelt.

Een onderzoek van criminologe Lore Mergaerts wees uit dat iemand gemiddeld nog langer dan een half jaar met gevoelens van boosheid en angst kampt na een inbraak.

De beste manier om hier mee om te gaan is door erover te praten – zonder jezelf in een slachtofferrol te plaatsen.

Dat kan je met vrienden doen die je vertrouwt, maar de politie biedt ook professionele hulp aan diegene die willen.

Dat is zeker aan te raden. Het klinkt misschien te serieus voor je, maar het is precies daarvoor dat deze mensen er zijn – ze luisteren graag naar je.

En misschien geeft “praten” je even een onwennig gevoel, maar het zal je wel helpen om weer te kunnen slapen.

Neem permanente maatregelen.

Deze eerste stappen zullen op korte termijn een groot verschil maken voor je gevoel. Je zal de misdaad sneller kunnen plaatsen en weer op beide oren kunnen slapen.

Maar op lange termijn is er niets verandert aan de situatie.

Je bent objectief gezien nog steeds even kwetsbaar als je hiervoor was.

Daarom raad ik iedereen aan om een alarmsysteem te plaatsen. Statistisch gezien verkleint dat de kans op inbraak met 94%.

(Je kan in ons ebook lezen hoe een alarmsysteem inbrekers juist weghoudt.)

Ja, het is een kleine investering, maar dan weet je zeker dat je alles gedaan hebt om jezelf en je gezin veilig te stellen – alsof je je huis terug voor jezelf geclaimd hebt.

Ga dag per dag verder.

Eens je weet dat je alles gedaan hebt dat je kan, wil je liefst dat die boze en angstige gevoelens zo snel mogelijk verdwijnen.

De beste manier om daarvoor te zorgen is door je niet te verzetten tegen deze gevoelens.

Accepteer hoe je je voelt en weet dat het normaal is. Deze gevoelens met de tijd zullen verdwijnen want tijd heelt alle wonden.

De tips die je hierboven las zullen enorm helpen als je ze toepast. Maar niets zal je weer zo op je gemak stellen dan dag na dag thuis zijn zonder dat er iets gebeurt.

“Veiligheid is het gevoel dat je krijgt wanneer je onderbewustzijn vaak genoeg gezien heeft dat er in deze bepaalde omgeving niets misgaat.”

Maar dat is een kwestie van tijd en dit is voor iedereen anders.

Van slachtoffer naar 100% veilig.

Waar het op neerkomt is:

  • Het feit objectief bekijken als een kansspel.
  • Jezelf niet zien als een slachtoffer.
  • Praten met mensen die je begrijpen.
  • Er alles aan doen om je veilig te stellen.
  • Jezelf een gevoel van controle geven.
  • Tijd de wonden laten helen.

Ik hoop dat dit advies je helpt in deze moeilijke periode.

Moest je iemand kennen die geholpen zou zijn door deze blog, stuur die dan zeker door.

Alvast bedankt en sterkte.
Hans – zaakvoerder Jacobs Beveiligingen.

Blog overzicht